“HAYALLERDEKI SURDURULEBILIRLIK GERCEK MI?..”
Son 10 yildir Milenyum ve Z kusaklarinin moda dunyasini nasil etkileyecegi ve endustrinin denklemlerini ne yonde degistirecegi merakla bekleniyordu. Daha once hicbir kusagin yasamadigi degisimlerden gecen, internetin ve dijital dunyanin ortasinda buyuyen, start-up kulturunu bilen, sosyo-ekonomik krizlerle yuzlesen, kriptopara, NFT, metaverse varliklarina yatirim yapan bu iki jenerasyon moda endustrisinin de uzun zamandir gundemindeydi.
Yillar icerisinde yapilan anketler ozellikle Z kusaginin dunyadaki olaylara karsi duyarli bir profil sergiledigini ve surdurulebilir markalari tercih ettigini dusundurdu. Markalar satin alma stratejilerini bu yonde hazirlarken ve surdurulebilir urunlerini gururla sergilerken enterasan birsey oldu; hizli moda markalari agresif bir sekilde buyumeye devam etti.
Oysa ki 2019 yilinda yayinlanan rapora gore Z kusagi genclerinin %62 si surdurulebilir markalardan alisveris yapmayi tercih ettigini soylemisti. Ayni rapor Milenyum jenerasyonunun %42 sinin ve Z jenerasyonunun %37 sinin bir urun almadan once urun icerigiyle ilgili detayli arastirma yaptiginin altini ciziyordu. Ancak son 5 yilda karsilasilan veriler durumun aksi yonde ilerledigini gosterir nitelikte. Z kusagi gencleri kiyafetlerinin cogunu H&M, Zara, Gap, Forever21 gibi hizli moda markalarindan aliyor. Ustelik raporlar Z kusaginin diger tum kusaklardan daha fazla kiyafete sahip oldugunu ve yuzlerce dolarlik urunun hic giyilmeden dolaplarda durdugunu ortaya koyuyor.
Oncelikle Z kusaginin hizli modanin olmadigi bir donemi bilmediklerini dusunursek ekonomik krizlerin ve durgunlugun ortasinda yetismis bir nesil icin hiz ve uygun fiyat internette birlesince hizli moda markalari adina mukemmel bir zemin hazirlanmis oldu. Bir de akilli telefonlarin hayatimiza girmesiyle sosyal medyada daha da one cikan Z kusagi icin “o elbiseyi su davette giymistim, baska birsey almaliyim” ihtiyaci yeni kiyafetlere ihtiyac oldugu algisini yaratti. Bu algi bircok yeni is modelinin kurulmasina vesile olurken Z kusagini da durgunlasan ekonomide kendilerini ifade edebilmek icin uygun fiyatli hizli moda markalarina yonlendirdi.
Peki bu iki jenerasyonun ikinci el urunler secmeleri konusunda tesvik edilmesi bu bagimliligi durdurabilir mi? Gerci ikinci el moda pazarinin da cogunlukla ticaret sirketler tarafindan yonetildigini dusunursek bu durumun da bir kisir donguden farksiz oldugunu soyleyebiliriz.
Hizli moda markalarinin surdurulebilir koleksiyonlari, ikinci el moda pazarina ait markalarin yine satisa yonlendirmesi, Milenyum ve Z jenerasyonlarinin kafa karisikligi moda sektorunun akibetini maalesef ki belirsiz kiliyor.
Tuketimden cok uretime yonelebilecegimiz, verimli, etkili, keyif dolu bir ay olmasi dilegiyle..